Obecnie dostępne mamy wiele systemów zarządzania treścią, tak zwanych CMS, które umożliwiają nam na zarządzanie wieloma parametrami strony takich jak: adresy URL, wpisów na blogu, metadanych i innych bardzo istotnych elementów struktury i treści stron internetowych. Jednak nie wszystkie z dostępnych systemów stosują rozwiązania, które są przyjazne pozycjonowaniu. Chcesz wiedzieć jakie błędy moim zdaniem są najczęściej popełniane przez programistów lub użytkowników tych systemów?

Nie do końca przyjazne adresy URL po edycji

Na początek przyjrzyjmy się adresom URL, najbardziej podstawowa funkcjonalność systemów do zarządzania treścią stron. Na szczęście wiele z nich ma poprawnie zaimplementowane funkcje przyjaznych adresów URL. Jednak nie o przyjaznych adresach URL chciałem tutaj wspomnieć. Chodzi raczej o historię zmiany tych adresów URL i co się dzieje jeżeli ten adres URL zmienimy na inny. Tak prozaiczna czynność jak na przykład zmiana kategorii wpisu skutkuje zmianą w adresie i brakiem przekierowania. W niektórych systemach może po skutkować błędem 404 jeżeli ręcznie nie przekierujemy starego adresu URL na nowy. Poniżej krótki przykład jak wygląda to w wordpressie bez dodatkowych wtyczek.

www.adres.pl/wiedza/co-musisz-wiedziec-o-pozycjonowaniu/

Po zmianie głównej kategorii na np. Bez Kategorii adres wygląda tak:

www.adres.pl/bez-kategorii/co-musisz-wiedziec-o-pozycjonowaniu/

Po wejściu na podane wyżej adresy zobaczymy te same wpisy z różnymi adresami - nie ma ani przekierowania, ani znacznika canonical co powoduje zdublowanie treści. W innym systemie CMS taka zmiana kategorii wpisu może spowodować wyświetlenie się błędu 404.

Tagi i słowa kluczowe jako jedno ustawienie

Dla pozornego ułatwienia niektóre systemy CMS lub e-commerce stosują tagi i słowa kluczowe (znacznik <meta name="keywords">) jako tożsame. Rodzi to wiele niespójności w organizacji treści i utrudnia odpowiednie dobranie tych parametrów aby spełniały swoje funkcje należycie.

Tagi stanowią kolejny sposób, zaraz obok kategorii, na organizację treści o podobnej zawartości, ale można tak samo powiedzieć o słowach kluczowych prawda? Nie do końca. Słowa kluczowe opisują zawartość treści na konkretnej podstronie w sposób w jaki wyszukiwarki internetowe mogą chcieć je zindeksować.

Spójrz na ten przykład, który mógłby się znaleźć na podstronie produktu różowego swetra:

Tagi: swetry, różowe, kardigan, różowy sweter, damski różowy sweter, dla kobiet, zapinane, rozmiar M, różowy kardigan

Jeżeli system sklepu internetowego traktuje tagi i słowa kluczowe jako jedno i to samo to nasz zoptymalizowany tytuł pod SEO powinien wyglądać tak lub podobnie

Swetry różowe dla kobiet - rozmiar M

Powyższy tytuł wygląda raczej jak tytuł całej kategorii z różowymi swetrami a nie pojedynczego produktu. Prawidłowy podział tych pól wyglądałby następująco

Tagi: swetry, różowe, kardigan, dla kobiet, zapinane, rozmiar M

Słowa kluczowe: różowy sweter, damski różowy sweter, różowy kardigan

Po kliknięciu na tag, który powinien być linkiem, przejdziemy do wyszukiwania ciuchów tylko różowych lub tylko swetrów

Prawdopodobnie trafiłeś tutaj wpisując: