Czym jest Google Search Console?

Google Search Console to narzędzia i raporty, które pozwalają zmierzyć ilość ruchu pochodzącego bezpośrednio z wyszukiwarki Google. To narzędzie pozwala również rozwiązywać problemy dotyczące indeksowania oraz użytkowania strony.

Google Search Console Poradnik - 2020

Przygotowaliśmy krótki oraz aktualny w 2020 roku przewodnik po najważniejszych funkcjach Google Search Console uwzględniający najnowsze wytyczne oraz zmiany w tym narzędziu. W tym poradniku dowiesz się między innymi jak zmierzyć skuteczność całościową strony w wyszukiwarce z rozdzieleniem na konkretne podstrony oraz słowa kluczowe, które generują najwięcej ruchu. Warto zwrócić uwagę że w narzędziu często pojawiają się tabelki i w większości przypadków kolejne wiersze po kliknięciu w nie pokazują więcej informacji.

Dodanie strony – instrukcja Google Search Console jak dodać stronę

Pierwszym, oczywistym krokiem jest założenie konta na https://search.google.com za pomocą istniejącego Konta Google. W kolejnym kroku zostaniemy poproszeni o wybranie metody weryfikacji własności domeny.

Mamy tutaj dwie opcje:

Jak dodać stronę do Google Search Console

Weryfikacja domeny w Google Search Console (nowa ale trudniejsza do wdrożenia)

Dodana w zeszłym roku usługa weryfikacji domeny to może nie najłatwiejszy sposób aby zacząć monitorować ruch z wyszukiwarki Google, ale zdecydowanie najlepszy pod względem ewentualnych zmian prefiksu, dodania zabezpieczenia SSL lub dodawania kolejnych subdomen.

W tym przypadku musimy wpisać jedynie nazwę domeny lub konkretnej subdomeny np. adres.pl lub m.adres.pl (jeżeli chcemy dodać osobno wersję mobilną do GSC). Po wpisaniu adresu otrzymamy wszelkie niezbędne szczegóły aby poprawnie zweryfikować domenę.

Weryfikacja domeny w Google Search Console

Prawidłowa weryfikacja domeny wymaga dodania do rekordów DNS podanego rekordu typu TXT. Jeżeli brzmi to dla Ciebie jak czarna magia to lepiej zlecić dodanie tego rekordu informatykowi, ponieważ jakiekolwiek ingerencje w rekordy DNS mogą sprawić, ze Twoja strona lub poczta przestanie działać!

JEŻELI NIE JESTEŚ CZUJESZ SIĘ NA SIŁACH ZE ZMIANAMI DNS’ÓW LEPIEJ SKORZYSTAJ Z DRUGIEJ, ŁATWIEJSZEJ METODY WERYFIKACJI

Google Search Console weryfikacja DNS w Direct Admin

 

W DirectAdmin w sekcji Zarządzanie DNSami należy dodać rekord typu TXT z wartością adres.pl. (kropka na końcu jest bardzo ważna) oraz skopiowanym kodem z kreatora weryfikacji GSC.

Weryfikacja adresu z prefiksem adresu URL (łatwiejsza i zalecana dla początkujących)

Jak dodać stronę do Google Search Console

Przy wyborze tej metody weryfikacji musimy podać pełny adres naszej strony czyli razem z protokołem http lub https oraz z prefiksem www (jeżeli z niego korzystamy) lub z pełnym adresem wraz z subdomeną na przykład: https://m.adres.pl

Następnym krokiem jest wybór opcji weryfikacji – czyli określenie w jaki sposób możemy dowieść, że podana domena jest rzeczywiście nasza i mamy do niej dostęp. To zabezpieczenie, które służy zabezpieczeniu danych wyszukiwania, gdyby go nie było każdy mógłby podać się za właściciela każdej domeny i oglądać dane dostępne w GSC.

Do wybory mamy:

  • plik HTML
  • Tag HTML
  • Konto Google Analytics
  • Menedżer tagów Google
  • Dodanie rekordu TXT (tak jak w przypadku pierwszej metody)

Najbardziej polecaną metodą jest plik HTML i tak też polecałbym weryfikować usługę Google Search Console. Wystarczy pobrać plik i dowolnym menedżerem FTP wysłać go do głównego folderu ze stroną. Jeżeli nie masz dostępu do serwera FTP (a powinieneś!) to wybierz tag HTML, który z łatwością dodasz do sekcji HEAD w większości dostępnych systemów CMS. W Wordpress wystarczy zainstalować wtyczkę SEO – All In One SEO Pack i w jej ustawieniach dodać sama końcówkę kodu weryfikacyjnego Konsoli Wyszukiwania Google. Pozostałe systemy CMS mogą mieć opcję ‘Integracje własne’ pozwalające wklejać kod do tagu HEAD.

Po prawidłowym dodaniu usługi jedną z metod wymienionych wyżej prawdopodobnie trzeba będzie poczekać parę dni aż Google udostępni dane o naszej stronie.

Jak używać funkcji w Google Search Console

Kiedy dodamy już usługę (stronę) do konsoli uzyskamy dostęp do wszystkich jej funkcji związanych z analizą ruchu z wyszukiwarki, danych technicznych, stanu naszej strony oraz wysyłania nowych adresów przez narzędzie.

Dodanie nowej podstrony do indeksu Google

Narzędzie Google Search Console umożliwia w łatwy sposób przesłanie nowych podstron serwisu zindeksowania (czyli do wyświetlania się w wynikach wyszukiwania) oraz do wysyłania zmian w treści lub w meta tagach na konkretnych podstronach. Wystarczy w górnym polu wyszukiwania wkleić adres podstrony, której stan chcemy sprawić.

Pole sprawdzania indeksu w Google

Po wstępnym pobraniu danych strony dostaniemy szczegółowe informacje o tym czy adres URL jest w indeksie czy nie. Warto sprawdzić dane znajdujące się pod Stan,znajdziemy tam wiele informacji takich jak:

  • Mapy witryn - pozwala określić czy posłany URL znajduje się w przesłanej mapie XML
  • Strona odsyłająca
  • Ostatnie skanowanie - data ostatniego skanowania przez Google
  • Zindeksowano jako - ostatnio jedyna dostępna opcja to indeksowanie Googlebotem na smatfony.
  • Czy skanowanie jest dozwolone - sprawdzenie czy wszystko jest skonfigurowane prawidłowo i robot.txt nie blokuje bota
  • Pobranie strony - informacja o stanie pobrania strony
  • Czy indeksowanie jest dozwolone - sprawdzenie czy strona nie zawiera przekierowań lub tagu noindex
  • Adres kanoniczny określony przez użytkownika - czy określono canonical
  • Adres kanoniczny wybrany przez Google - tutaj warto sprawdzić czy ten URL zgadza się z tym wysłanym przez nas.

Sprawdzony URL możemy teraz przesłać do indeksu klikając w POPROŚ O ZINDEKSOWANIE

 

Raport skuteczności strony - analiza danych z wyszukiwania

Najbardziej użyteczną funkcją w narzędziu od Google jest oczywiście raport skuteczności. Część tego raportu zobaczysz już na ekranie głównym narzędzia, jednak pełny raport jest w sekcji Skuteczność.

Domyślnie wyświetli się wykres kliknięć oraz łącznej liczby wyświetleń z ostatnich 3 miesięcy wyglądający podobnie jak ten poniżej.

Wykres skuteczności w Google Search Console
Filtrowanie wyników w GSC

Zapytania - dane

Zapytania, wybrane z nagłówka tabeli poniżej wykresu, pokażą listę słów kluczowych, które wygenerowały wejścia na stronę. Listę można sortować po liczbie Wyświetleń oraz Kliknięć  w ten prosty sposób można dowiedzieć się, które z fraz są najważniejsze jeżeli chodzi o napływ użytkowników.

Strony - dane

Wybranie STRONY z zakładek tabeli wyświetli pełne adresu URL, na które klikali użytkownicy w wyszukiwarce. W połączeniu z wynikami z poprzedniej zakładki oraz podstawowej wiedzy o SEO można wywnioskować, które z podstron są najważniejsze w naszej stronie.

Zachęcam Was do eksploracji pozostałych zakładek, które mogą zwierać nawet ważniejsze informacje w zależności od rodzaju sprawdzanej strony niż te wyjaśnione powyżej.

 

Sprawdzenie stanu indeksowania w Google Search Console

Bardzo przydatną funkcją w Google Search Console jest kontrola stanu indeksu strony za pomocą prostego interfejsu znajdującego się pod przyciskiem 

Stan oraz Mapy witryn

 

Stan strony w GSC

W tych dwóch widokach w łatwy sposób zobaczymy, które z naszych podstron są zindeksowanie a które jeszcze oczekują na indeksację i z jakiego powodu. Zawsze istnieje możliwość ręcznego wysłania danej podstrony do indeksu za pomocą funkcji, o której wspominałem wcześniej. Po wyświetleniu raportu Stanu strony domyślnie zaznaczoną opcją są podstrony z błędami, klikając we wpisy w tabeli poniżej możemy zobaczyć o jakie konkretnie adresy chodzi i rozwiązać problem. W przypadku błędu 404 tak jak w przykładzie powyżej jednym z rozwiązań może być przekierowanie nieistniejącej strony na inną. Pamiętaj aby regularnie sprawdzać raport stanu strony, ponieważ w tym miejscu najłatwiej sprawdzić czy strona nie ma jakiś problemów z przekierowaniami, nieistniejącymi podstronami oraz z działaniem serwera (błędy 5xx), które również są wyróżnione w tych raportach.

W przypadku problematycznych podstron należy je zweryfikować ręcznie i najlepiej wysłać je ponownie do sprawdzenia.

Przesłanie mapy witryny sitemap.xml do Google Search Console

W sekcji Mapy witryn na samej górze znajdziemy sekcję z polem do wpisania adresu URL  naszą mapą strony. Najczęściej w systemach CMS jest to po prostu sitemap.xml.

Pole dodawania mapy witryny GSC

Po kliknięciu PRZEŚLIJ zobaczymy naszą nową mapę w liście poniżej oraz jej aktualny status w przypadku błędu należy sprawdzić czy adres mapy został podany prawidłowo. Dodane mapy witryn pokazane w tabeli można kliknąć i zobaczyć szczegóły z nimi związane. Otrzymamy szczegóły w przypadku błędów oraz zobaczymy daty ostatniego odczytu oraz wykryte adresy URL.



 

Szybkość strony - Ulepszenia

W najnowszej wersji w Google Search Console dodano również analizę prędkości strony która obecnie jest oznaczona jako funkcja eksperymentalna. Jednak za jej pomocą możemy w łatwy sposób zobaczyć jak pod kątem wydajności i szybkości ładowania się radzi sobie nasza strona internetowa. Należy pamiętać że długi czas ładowania się strony już od jakiegoś czasu jest Ważnym czynnikiem warunkującym w wynikach wyszukiwania zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Więc im szybsza strona tym większa szansa że wyświetli się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Na przedstawionym wykresie w narzędziu Google Search Console można w łatwy sposób sprawdzić które strony ładują się zbyt wolno w stosunku do pozostałych podstron w serwisie. Taki widok wykresu oraz tabelka pod nim pomoże nam przyspieszyć te najwolniejsze z podstron. 

Produkty w Google Search Console - Ulepszenia

Wykorzystując dane strukturalne (lub uporządkowane) można dodatkowo informować wyszukiwarki o tym czy na danej podstronie znajdują się produkty. Używając na przykład standardu schema.org. Przygotowane dane zgodnie z tym standardem mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania jako tzw. RichSnippets a ich poprawne skonfigurowanie jest ułatwione przez Search Console i raporty z sekcji Produkty . Narzędzie wyświetli ilość danych uporządkowanych znalezionych na stornie z wyróżnieniem na te poprawnie skonfigurowane (zawierające wymagane i polecane pola) oraz na te z błędami i ostrzeżeniami. Warto nadmienić, że ostrzeżenia nie dyskwalifikują pokazywania się w RichSnippets ale w przyszłości mogą, wiec warto poprawiać również te produkty z ostrzeżeniami.

Sprawdzenie linków zewnętrznych i wewnętrznych

Google Search Control pozwala również na sprawdzenie linków wewnętrznych strony co pozwoli nam w łatwy sposób sprawdzić czy linkowanie wewnętrzne naszego serwisu jest odpowiednie oraz linków zewnętrznych oraz domem z których linki zewnętrzne pochodzą co daje nam łatwe wgląd w kwestie zewnętrznego link Building uprowadzonego na przykład przez Agencje SEO lub przez nas samych. Należy jednak pamiętać, że narzędzie linków zewnętrznych ma dość ograniczone funkcje i nie zobaczymy konkretnych wpisów czy podstron z których nasza strona jest linkowana ale daje bardzo ogólny wgląd w ilość linków zewnętrznych oraz w to Jakimi wyrazami kluczowymi posługują się internauci aby odnieść się do naszej strony.

Narzędzie Google Search Cosnole jest bardzo przydatne w codziennej pracy zarówno jako pozycjoner jak i właściciel strony czy portalu internetowego. W połączeniu z pozostałymi narzędziami do analityki internetowej daje bardzo dobry obraz tego, czy nasza strona i treści na niej są w dobrej kondycji.
 


 

Prawdopodobnie trafiłeś tutaj wpisując: Google Search Console poradnik 2020, Google Search Console co to jest? ,Jak Google Search Console, poradnik Google Search Console, instrukcja Google Search Console, Google Search Console jak dodać stronę, Google Webmaster Tools